Fra ufaglært lastbilchauffør til ingeniør, der udvikler undervandsrobotter

 
 

32-årige Christian Ackermann droppede skoletræt ud af sin ungdomsuddannelse og blev lastbilchauffør. Men på landevejene voksede drømmene, og nu er han uddannet i Søværnet og som bådebygger og ingeniør– og arbejder med at udvikle undervandsrobotter.

 
 

”Jeg blev ikke ingeniør for at blive ingeniør, men mere for at få svar på alle de spørgsmål, jeg havde til mit fag som bådebygger. Hvad ligger der bag beslutningen om at skære en båd over, når den skal forlænges? Hvorfor så mange lag på? Det var min nysgerrighed, der drev mig, og det har det altid været.”

 
 

Sådan forklarer Christian Ackermann den energi, der har ført ham fra et job som ufaglært lastbilchauffør til en uddannelse inden for Søværnet, en erhvervsuddannelse som bådebygger og derefter en diplomuddannelse som ingeniør og nu til et udfordrende arbejde som udviklingschef i en global virksomhed, der udvikler undervandsrobotter.

Han mener, hans praktiske erfaring og erhvervsuddannelse har været hele forudsætningen for, at han kunne tage en videregående uddannelse. ”Jeg var aldrig blevet ingeniør, hvis jeg ikke havde taget den vej, jeg har taget. Og min baggrund som håndværker har givet mig de største fordele på studiet i forhold til en mere spændende praktikplads og studiejob og har i sidste ende også været det, der kunne give mig et meget udfordrende job. At jeg har både den dybdegående teori og den praktiske erfaring med at bygge noget bliver set som en kæmpe fordel”, siger han.

blockquote Jeg var aldrig blevet ingeniør, hvis jeg ikke havde taget den vej, jeg har taget. Og min baggrund som håndværker har givet mig de største fordele på studiet i forhold til en mere spændende praktikplads og studiejob og har i sidste ende også været det, der kunne give mig et meget udfordrende job. At jeg har både den dybdegående teori og den praktiske erfaring med at bygge noget bliver set som en kæmpe fordel blockquote2

 
 

Gik i baglås – men nysgerrigheden drev ham videre
Da Christian Ackermann gik ud af 9. klasse, startede han ellers i første omgang på en international handelsskole. ”Mine forældre lagde slet ikke pres på mig, men jeg følte, lærere, kammerater og omgivelserne forventede det. Men jeg gik der kun i tre måneder og gik helt i baglås. Det var slet ikke mig”, fortæller Christian Ackermann.
Skoletræt droppede han ud og arbejdede nogle måneder hos en landmand, og derefter blev han chaufførmedhjælper, ind til han blev 18 år, fik stort kørekort og selv kunne køre lastbil. Hans plan var at blive selvstændig vognmand, men efter fire år på både de nationale og internationale landeveje, var der dog nye drømme på banen. ”Branchen blev mere og mere presset, mit hoved var fyldt med idéer, og jeg havde brug for at udfordre min hjerne lidt mere. Så jeg begyndte at læse matematik, mens jeg fortsatte med at køre. Og til sidst sagde jeg op for at blive marineelev i Forsvaret, hvor jeg tog dykkercertifikat og en uddannelse i kampinformationstjenesten, som er maritim taktisk krigsførelse”, fortæller Christian Ackermann.

Bådebyggeri gav afbræk fra det teoretiske
Sideløbende med uddannelsen i Forsvaret, gik Christian Ackermann dog og byggede på sin egen båd. Han har altid haft brug for at have både hænder og hoved i gang på samme tid. Og bådebyggeriet var så sjovt, at det fik ham til at søge ind på bådebyggeruddannelsen.
”Jeg var virkelig glad for uddannelsen og elskede at gå og arbejde med både. Men som sagt fik min nysgerrighed mig til at søge videre på diplomingeniørstudiet på DTU, så snart jeg var færdig. Jeg startede dog samtidig mit eget firma, så jeg reparerede både under hele mit ingeniørstudie. Det gav mig ikke vilde penge, men det gav mig et afbræk fra det teoretiske, som var virkelig vigtigt for mig”, fortæller han.

 
 

blockquote Jeg er aldrig blevet spurgt om mine karakterer. Jeg tror, det er min både-byggeruddannelse og min erfaring med også at være selvstændig og drive forretning, der har givet mig job blockquote2

Tester robotter i Singapore
Christian Ackermanns maritime interesse og baggrund som bådebygger er også grunden til at han nu – et lille år efter at han blev færdig som ingeniør – allerede sidder i en stilling som udviklingschef i C-LEANSHIP A/S, der udvikler systemer til rensning af skrog på store skibe. ”Jeg er aldrig blevet spurgt om mine karakterer. Jeg tror, det er min bådebyggeruddannelse og min erfaring med også at være selvstændig og drive forretning, der har givet mig det her job”, siger han.

 
 

Til hverdag sidder han og udvikler og designer systemer og services til undervandsrensning i Danmark. Men alle robotter bliver testet på hovedudviklingskontoret i Singapore, hvor han tager over 3-4 gange om året i 1-4 uger af gangen. Og så rejser han også ofte rundt til samarbejdspartnere i bl.a. Sverige, Tyskland og Frankrig.
”Det er allermest spændende ved mit job er det med at jeg både kan sidde og regne og analysere på funktioner, og samtidig har erfaring og viden til at gå ud og bygge det i praksis. Og så kan jeg godt lide at lege Ole Opfinder og se et behov og finde ud af, hvordan jeg kan dække det. Derudover er det da superfedt at få lov til at rejse rundt og få et indblik i andre kulturer, man normalt ikke får”, fortæller Christian Ackermann.

 
 

Man skal ikke være bange for at blive låst af sit valg
Fordi Christian Ackermann er så glad for og stolt af den vej, han selv har taget, håber han, at flere unge – og måske især deres forældre – husker, at der ikke kun er én bestemt linje mod drømmekarrieren. ”Ofte er det også rigtig svært at sidde som 16-årig eller endda 20-årig og skal finde ud af, hvad man vil. Her har man som forælder et ansvar for at være med til at guide. Spørge ind til drømme og ønsker og finde ud af, hvad der er af muligheder, som passer til”, siger han og fortsætter:
”Jeg håber, en kampagne som Ditbarnsfremtid.dk kan være med til at klæde forældre bedre på til det. Og så tænker jeg, det kan være en rigtig god idé at få folk i ens netværk til at komme og fortælle om deres job og karrierevej, så ens søn eller datter får noget meget konkret at forholde sig til og måske spejle sig i.”

blockquote Ofte er det rigtig svært at sidde som 16-årig eller endda 20-årig og skal finde ud af, hvad man vil. Her har man som forælder et ansvar for at være med til at guide. Man skal ikke være bange for at blive for låst af det valg, man tager. Der er altså langt fra at sidde i en lastbil til at sidde og udvikle robotter. Det viser, at livet er fuldt af muligheder, og ens uddannelses- og karrierevej kan se ud på mange måder  blockquote2

 
 

Han mener, en vigtig del af hans egen historie er, at han aldrig har siddet passiv hen og ventet på, at livet og det ideelle karrierevalg skulle komme dumpendeDerfor har han også et sidste godt råd til både forældre og unge.
”Man skal ikke være bange for at blive for låst af det valg, man tager. Der er altså langt fra at sidde i en lastbil til at sidde og udvikle robotter. Det viser, at livet er fuldt af muligheder, og ens uddannelses- og karrierevej kan se ud på mange måder”, siger han.