Allan blev uddannet værktøjsmager – nu bygger han hjertelydsapparater

 
 

Allan Rødtness kan bygge hjertelydsapparater, udvikle undervandsmotorer og beregne, hvordan man bedst udnytter pladsen i en lastbil. Men det hele startede faktisk med en uddannelse som værktøjsmager.

 
 

Det højeste snit på hans årgang på ingeniøruddannelsen. Det var, hvad Allan Rødtness fra Odense kunne bryste sig af, da han valgte at bygge ovenpå sin erhvervsuddannelse som værktøjsmager med en videregående uddannelse som maskiningeniør. Det lå ellers ikke i kortene i hans teenageår.
”Jeg var vild med mekanik og gik og rodede med knallerter og den slags. Men selv om jeg egentlig godt kunne lide at gå i skole, fik jeg at vide, at jeg nok skulle gå en anden vej end gymnasiet. Jeg følte lidt, det stemplede mig som: Du er ikke skrap nok. Men da jeg fik tilbudt en læreplads som værktøjsmager på en fabrik, der blandt andet lavede konservesdåser, tænkte jeg: Ok, så prøver jeg det”, fortæller han.

 
 

blockquote Jeg var vild med mekanik og gik og rodede med knallerter og den slags. Men selv om jeg egentlig godt kunne lide at gå i skole, fik jeg at vide, at jeg nok skulle gå en anden vej end gymnasiet. Jeg følte lidt, det stemplede mig som: Du er ikke skrap nok. Men da jeg fik tilbudt en læreplads som værktøjsmager på en fabrik, der blandt andet lavede konservesdåser, tænkte jeg: Ok, så prøver jeg det blockquote2

Fik selvtillid og høje karakterer
På værktøjsmageruddannelsen, hvor han lærte at producere forme til plast- og metalindustrien, fik han sin selvtillid tilbage. Han kunne godt lide at udvikle og reparere på maskiner og værktøj og følge hele fremstillingsprocessen i en produktion. Og han var god til det. Så da han var færdiguddannet, fik han hurtigt job på en virksomhed, der lavede forme til modeltog. Men han havde lyst til at bruge sin genvundne tro på sin faglighed til noget mere.
”Jeg ville gerne udvikle mig noget mere og besluttede mig for at læse til maskintekniker. Men først skulle der lige rejses lidt – blandt andet som snowboardentusiast i Frankrig – og da jeg kom tilbage, syntes jeg pludselig ikke, at ingeniørstudiet på fire år virkede så uoverskueligt, og så valgte jeg altså det”, fortæller Allan Rødtness.

 
 

Værktøjsmageruddannelsen betød, at Allan Rødtness nu vidste, at når bare han beskæftigede sig med noget, han interesserede sig for, så havde han hverken svært ved at koncentrere sig eller udvikle sin faglige horisont.
”Jeg havde været ude og prøve nogle ting af og fået mere selvtillid. Jeg var klar til en videregående uddannelse. Så fra at jeg ikke var den oplagte kandidat til gymnasiet, fik jeg pludselig det højeste snit på min årgang på ingeniøruddannelsen”, fortæller han.

Laver alt fra hjertelydsapparater til undervandsmotorer
Allan Rødtness blev færdig som 29-årig og fik job i ingeniør- og opfindervirksomheden Kapacitet A/S i Hellerup, hvor han har arbejdet lige siden med teknologi- og produktudvikling, samt procesoptimering. Her kan han både bruge den teori og praksis, han har med sig fra værktøjsmageruddannelsen og det ekstra videns-lag, han fik med sig på ingeniøruddannelsen.

 
 

”Vi har virkelig mange forskellige opgaver, og det er det, jeg så godt kan lide. Og jeg er med i hele processen fra at designe og beregne til at konstruere og afprøve produkterne. Blandt andet har vi været med til at udvikle og producere et hjertelydsapparat for virksomheden Acarix A/S, der kan diagnosticere, om man er i kategorien for at få en blodprop. Vi har også udviklet en undervandsmotor for virksomheden Copenhagen Subsea A/S til et fartøj, der renser skibsskrog, eftersom de eksisterende motorer, der findes på markedet ikke var robuste nok. Og en anden type opgave for iværksætter virksomheden Space Invader ApS, har været at lave konstruktion og dimensionering af et produkt, der skal bruges inden for transportsektoren med henblik på at optimere den måde, de udnytter pladsen på i lastbiler”, forklarer han.

blockquote Vi har virkelig mange forskellige opgaver, og det er det, jeg så godt kan lide. Og jeg er med i hele processen fra at designe og beregne til at konstruere og afprøve produkterne (...) At jeg kender materialerne og fremstillingsprocesserne er guld værd. Det gør også, at det er nemmere for mig at kommunikere med dem, der i sidste ende skal fremstille de ting, jeg sidder og produktudvikler på blockquote2

 
 

Uanset opgaven mener han, at det er en fordel, at han har en erhvervsuddannelse i bagagen. ”At jeg kender materialerne og fremstillingsprocesserne er guld værd. Det gør også, at det er nemmere for mig at kommunikere med dem, der i sidste ende skal fremstille de ting, jeg sidder og produktudvikler på”, siger han.

Stor fleksibilitet i jobbet
At Allan Rødtness er utrolig glad for sit job, er arbejdspladsens placering i forhold til hans bopæl også et godt bevis på. Han bor nemlig i Odense, mens Kapacitet A/S ligger i Hellerup. Når han sidder og designer, beregner og udvikler, kan han arbejde hjemme, men flere dage om ugen skal han til Hellerup for bl.a. at bruge værkstedet til at teste og udvikle på prototyper.
”At jeg er blevet hængende er helt sikkert, fordi der er så stor variation i det, vi laver. Og så er det dejligt, at det er så fleksibelt, at man også kan arbejde hjemme. Alligevel kan jeg have et tæt samarbejde med mine kollegaer, for med skærmdeling kan vi sidde og arbejde sammen om og evaluere på et produktdesign, selv om vi sidder i hver vores landsdel”, siger han.

 
 

blockquote Det handler meget om at mærke efter og finde ud af, hvor interesserne ligger. Som forældre skal man vide, at det kan være en god ting, at man har været ude at få noget erfaring eller lavet noget helt andet en periode. Og så skal de huske på, at man sagtens kan være håndværker hele livet og leve godt af det - Men man kan også bruge en erhvervsuddannelse som et trinbræt blockquote2

”At jeg er blevet hængende er helt sikkert, fordi der er så stor variation i det, vi laver. Og så er det dejligt, at det er så fleksibelt, at man også kan arbejde hjemme. Alligevel kan jeg have et tæt samarbejde med mine kollegaer, for med skærmdeling kan vi sidde og arbejde sammen om og evaluere på et produktdesign, selv om vi sidder i hver vores landsdel”, siger han.

Mærke efter, hvor interesserne ligger
Allan Rødtness vil derfor til enhver tid anbefale værktøjsmageruddannelsen eller en anden erhvervsuddannelse til forældre, der går og overvejer, hvad der kan være den rette vej for deres barn at gå. Særligt håber han, at forældrene til nogle af de 50.000 unge mellem 15 og 29 år, der lige nu går rundt uden job eller uddannelse, lader sig inspirere af kampagnen ditbarnsfremtid.dk og indser, at det aldrig er for sent at komme i gang.

 
 

Og at fremtiden kan se lys ud for deres søn eller datter, selv om han eller hun ikke kan eller vil gå i gymnasiet. ”Det handler meget om at mærke efter og finde ud af, hvor interesserne ligger, og så skal man tænke lidt bredere i forhold til, hvad der kan passe til de interesser. Som forældre skal man vide, at det kan være en god ting, at man har været ude at få noget erfaring eller lavet noget helt andet en periode. Det kan give motivationen til at gå i gang. Og så skal de huske på, at man sagtens kan være håndværker hele livet og leve godt af og med det. Men man kan også bruge en erhvervsuddannelse som et trinbræt”, slutter han.