Alle kan lære at programmere

22-årige Maibritt Nielsen er gået imod strømmen og har valgt en erhvervsfaglig it-uddannelse – og hun vil gerne have mange flere piger med på vognen. ”Man skal bare have lysten og modet til at springe ud i det,” fastslår hun.

Pigerne er i klart undertal på landets tekniske erhvervsuddannelser - og kønsskævheden er allertydeligst inden for de såkaldte STEM og it-uddannelser (Science, Technology, Engineering og Mathematics). Hvert år er der dobbelt så mange drenge som piger, der søger en erhvervsuddannelse efter grundskolen – og af de piger, der vælger en erhvervsuddannelse, er det kun 10 procent, der vælger teknologi-, byggeri- og transportfagene, viser en analyse fra Tænketanken DEA fra november 2018. Ifølge en undersøgelse fra DEA er en stor del af forklaringen, at piger gennem opvæksten får en forståelse af teknologi og naturvidenskab som fagområder, der primært appellerer til mænd, og som ikke kan forenes med deres egne interesser og fremtidsdrømme. Inden for områderne biologi, kemi og matematik falder interessen for pigernes vedkommende med hele 20 procent fra 4.-5. klasse til 8.-9. klasse.

 
 

Spring ud i det
Der er imidlertid ingen grund til at lade sig skræmme af, at en it-uddannelse måske udadtil kan virke kompliceret, eller at der er mange drenge, lyder det fra 22-årige Maibritt Nielsen, som er i gang med den to og et halvt år lange it-supporter-uddannelse på Mercantec i Viborg. ”Hvis man har interessen, skal man ikke være bange for at tage springet. Og så skal man ikke være bange for, at der er mange drenge, for det er der – men det går nok alligevel, og de er ikke de eneste, der skal være der,” fastslår Maibritt Nielsen.

blockquote Alle kan lære at programmere. Man skal bare have lysten og modet til at springe ud i det. Man skal ikke være bange for, at det går galt, og der er altid mulighed for, at man kan få hjælp af klassekammerater eller lærere, hvis man er i tvivl om noget blockquote2

 
 

Maibritt startede egentlig på den fem og et halvt år lange uddannelse som softwareudvikler – officielt kaldet datatekniker med speciale i programmering – men valgte at rykke over på it-supporter-linjen, fordi hun meget hurtigt fik tilbudt en praktikplads som it-supporter. Og når Maibritt engang er færdiguddannet it-supporter, kan hun sagtens forestille sig at vende tilbage og færdiggøre den længere softwareudvikleruddannelse. For det er sjovt at programmere, fastslår hun – og ikke så svært, som man måske umiddelbart skulle tro. ”Alle kan lære at programmere. Man skal bare have lysten og modet til at springe ud i det. Man skal ikke være bange for, at det går galt, og der er altid mulighed for, at man kan få hjælp af klassekammerater eller lærere, hvis man er i tvivl om noget,” fortæller Maibritt, der allerede begyndte at lave hjemmesider i sin fritid, inden hun startede på uddannelsen: ”Jeg har altid godt kunnet lide at lave hjemmesider. Det er bare at starte et sted. Der findes supermange hjælpevideoer på YouTube og hjemmesider, hvor man kan få hjælp. Det er både hyggeligt og sjovt at sidde at lave design og prøve at få farverne til at passe sammen. Og så synes jeg, det er fedt, at man kan se resultatet med det samme, efter at man har lavet noget på sin side,” siger hun.

 
 

Stor efterspørgsel på kvindelige softwareudviklere
På Maibritts uddannelsessted, Mercantec i Viborg, er de spirende softwareudviklere og it-supportere samlet i Teknologisk Videnscenters hovedkvarter – et splinternyt og moderne 'datahouse'. Og der måtte meget gerne være flere piger blandt de studerende, mener underviser Mads Bock Christensen. ”Der er jo ikke så mange kvindelige programmører, som man kunne ønske. Men det er slet ikke min oplevelse, at det er noget, de ikke kan finde ud af. Alle kan lære at programmere, så længe man har lysten til det. Det kommer hverken an på baggrund, køn eller alder,” siger han og tilføjer: ”Jeg kan godt være bange for, at der er en barriere, fordi det at programmere ikke ses som en pigeting. Der er sikkert mange, der automatisk tænker, at det er noget, de ikke kan finde ud af. Men der er det så, jeg siger: 'Jo, du kan'. Ligesom ethvert andet håndværk kræver det selvfølgelig bare noget arbejde, og at man lige sætter sig ind i tingene.”

 
 

blockquote Jeg føler, at vi piger ofte har mere flair for orden og design. blockquote2

Underviseren fortæller, at der er visse områder inden for faget, som pigerne typisk er bedre til end deres mandlige medstuderende. ”Jeg har haft – og har – nogle rigtig dygtige kvindelige studerende. Det er ikke kønnet, det kommer an på. Faktisk er der nogle ting, når det kommer til problemløsning inden for programmering, der typisk er nemmere for piger,” siger han.

 
 

Maibritt Nielsen oplever også, at hun og de andre piger på uddannelsen har nogle kompetencer, der er i høj kurs. ”Jeg føler, at vi piger ofte har mere flair for orden og design,” fortæller Maibritt og sender endnu en stærk opfordring til andre piger om, hvorfor de bør overveje at søge ind på en it-uddannelse: ”Man skal gøre det, fordi det er fedt! Så længe man har gåpåmod og er villig til at sidde og nørde lidt med det, skal det hele nok gå,” understreger den 22-årige it-supporter-studerende.