Malthe svejser vindmøller til gymnasieprojekter

 
 

Malthe Oliver Kofoed er en aktiv del af Campus Bornholms nye tværfaglige samarbejde, hvor erhvervsskole- og gymnasieelever samarbejder om projekter. “Det er sjovt at møde nogen fra andre fag og dele ud af sin faglighed,” siger han.

 
 

En af de mere udfordrende opgaver Malthe Oliver Kofoed har fået under sin smedeuddannelse på Campus Bornholm var at svejse en vindmølle til nogle medstuderende fra HTX-uddannelsen. Ikke at det på nogen måde var svært at svejse en minimodel af en vindmølle, men det at skulle samarbejde med HTX-elever, der har en langt mere teoretisk tilgang til verden, var noget nyt. “De kom med en helt anden tilgang - og at forstå deres tanker og idéer ud fra den hjemmelavede plantegning, som de kom med, var en sjov udfordring,” siger Malthe Oliver Kofoed.

 
 

Malthe kunne sagtens selv være gået gymnasievejen, og selvom Malthes mor gerne havde set sin søn tage en gymnasial uddannelse, valgte han som fjerde generation at holde familiens smedetraditionen i hævd. Han er 20 år og færdig med andet hovedforløb - og lige nu i praktik hos Jensen i Rønne. Her er der mange smede, og derfor bliver der også talt i et lidt indforstået fagsprog - noget som han ikke tænkte så meget over, før han var med i det tværfaglige projekt med HTX elever.

blockquote Jeg blev nødt til lige at skrue lidt ned for mine egne fagtermer - det er jo ikke alle, der lige ved hvad en skævbidder er. Den forståelse for, at andre ikke altid deler min viden, kan komme mig til gode, hvis jeg en dag får et job, hvor jeg fx har kundekontakt. blockquote2

 
 

Men her fik han ørene op for at hvert fag har sit sprog. “Jeg blev nødt til lige at skrue lidt ned for mine egne fagtermer - det er jo ikke alle, der lige ved hvad en skævbidder er. Den forståelse for, at andre ikke altid deler min viden, kan komme mig til gode, hvis jeg en dag får et job, hvor jeg fx har kundekontakt.”

 
 

Gensidig respekt
Netop dette at lære at tale og forstå hinandens sprog har været en øjenåbner for Malthe - han har selv fået en større forståelse for HTX’ernes måde at tænke på. Og den gensidige forståelse gav også respekt.

 
 

blockquote “Der var ingen fordomme, som der jo ellers godt kan være mellem os på erhvervsuddannelserne og dem, der går i gymnasiet. blockquote2

“Der var ingen fordomme, som der jo ellers godt kan være mellem os på erhvervsuddannelserne og dem, der går i gymnasiet. Vi mødtes typisk lidt før i innovationsværkstedet og spiste sammen, hvilket var med til at styrke det sociale. Vi havde det bare super hyggeligt.”

 
 

Hjalp designstuderende
Samarbejdet med HTX’erne er ikke det eneste tværfaglige projekt, som Malthe har været med i. Da en designsstuderende fra København skulle have produceret en sofa, hjalp Malthe og en lille gruppe af smedeelever. Det var en af de lidt anderledes gruppeopgaver, som nu er udstillet på et designmuseum. “Jeg skal tænke på en anden måde, når jeg arbejder sammen med folk fra en anden faggruppe, for de ved ikke altid, hvad der kan lade sig gøre i virkeligheden. Det betyder, at jeg får en form for ekspertrolle, hvilket er både sjovt og lærerigt.