Velkommen til Samtaler om Uddannelse

Samtaler om uddannelse er en ny podcastserie fra forældreindsatsen Ditbarnsfremtid.dk

Som forældre er vi de nærmeste til at tale med vores børn om deres oplevelse af uddannelsesvalget og de ting, der sker i forbindelse med det. Der er dog stor forskel på, hvad de unge har behov for. Nogle unge er ret afklarede og reflekterede over deres valg. Andre er i tvivl eller bange for at træffe et "forkert" valg. Derfor er det en god idé at invitere til en snak om, hvordan man kan være en støtte. Det kan fx handle om at tage med til åbent-hus arrangementer eller bare være et lyttende øre og god samtalepartner, som stiller uddybende spørgsmål.

I løbet af seks episoder taler vi med eksperter og unge, som har en masse gode råd og tips, men også holdninger til nogle af de ting, som de unge møder.

Hør blandt andet om:

  • Hvad forældre kan gøre, når de unge er i tvivl eller bange for at træffe et ”forkert” valg
  • Hvordan forældre kan stille åbne spørgsmål og støtte de unge
  • Hvordan omveje og tilfældigheder også kan blive en del af ”planen”
  • Hvordan bæredygtighed kommer til at fylde mere på ungdomsuddannelserne - og i byggebranchen

Samtaler om Uddannelse

Lyt med her eller fra den app, du bruger til podcast

Podcast 1

Forældre må godt blande sig

Som forældre til unge mennesker, der skal træffe et uddannelsesvalg, kan vi af og til havne i et dilemma. For hvordan skal vi forholde os, når de unge er i tvivl eller bange for at træffe et "forkert" valg? Og hvad gør vi, når de unge kommer med forslag, som vi ikke forstår eller har svært ved at anerkende?

I denne episode taler vi med professor i karrierevejledning Rie Thomsen og uddannelsesvejleder og formand for Danmarks Vejlederforening Karina Meinecke. De har begge holdninger til og en masse gode bud på, hvordan forældre kan blande sig.

Lyt med her eller fra den app, du bruger til podcast.

Lyt til podcast 1

Podcast 2

Er du i tvivl, er du ikke alene

Hvornår er det ok at springe fra en uddannelse? Og skal man absolut lægge planer og have styr på det hele i stedet for at afprøve muligheder, der opstår?

I denne episode skal du møde fire unge, der deler deres personlige historier for at inspirere andre unge - og især dem som skal til at vælge ungdomsuddannelse.
Nicklas, Anna, Kevin og Kathrine er i studiet med uddannelsesvejleder Karina Meinecke til en snak om deres tanker om uddannelse - og hvordan de fandt ud af, at det lige var det, de skulle. Kathrine ville egentlig være politibetjent, men var ikke høj nok. Nicklas ville være bankmand, og nu er han ved at uddanne sig til industritekniker. Kevin drømmer om at blive høstansvarlig på en gård, når han er udlært kok fra en Michelin-restaurant. Anna, som egentlig ville have været filmfotograf, læser til bygningskonstruktør og er meget optaget af bæredygtigt byggeri.

Lyt til podcast 2

Podcast 3

Forældre som bolværk - og modige rollemodeller

Hvis du er forælder, vejleder eller underviser er det nu, du skal lytte med!

I denne episode har vi nemlig inviteret lektor Rita Buhl fra Via University College og Lis Brok-Jørgensen fra Efterskolerne i studiet. Rita har bl.a. skrevet Forældreguiden og er en af forskerne bag Udsyn i udskolingen, og Lis rådgiver vejledere ude på efterskolerne og har derfor god føling med, hvad der optager de unge og forældrene.
De taler om forskellen på vejleder- og forældreroller og kommer med forslag til, hvordan forældre kan hjælpe de unge med at finde ro, lære at bruge tvivlen konstruktivt og blive nysgerrig på sig selv og egne muligheder.

Lyt til podcast 3

Podcast 4

Grønt byggeri og bæredygtige uddannelser

Hvordan bliver byggeriet grønt og bæredygtigt? Og er ungdomsuddannelserne gearet til at klæde de unge på til den grønne omstilling?

I denne episode har vi inviteret Mads Okking fra Dansk Håndværk, tømrerlærling Gustav Frank og bygningskonstruktør-studerende Anna Axelsen i studiet, fordi de har en holdning til - og stor viden om bæredygtigt byggeri. Gustav og Anna ved mere om byggeri end de fleste på deres alder, men de er ikke stolte af det klimaaftryk, byggebranchen efterlader. Samtidig er de alle meget enige om, at det også er dem, som skal gøre noget ved det.
Som en lille bonus kommer Gustav og Mads med flere gode tips til, hvad de unge skal gøre, når de er på jagt efter en læreplads.

Vi har også ringet til Lars Michael Madsen fra Tradium, fordi han er direktør på en Verdensmålsskole. Han mener, at skolerne har et kæmpe ansvar for at klæde de unge på, så de kan blive en del af den grønne omstilling.

Lyt til podcast 4

Podcast 5

Prøv dig frem

De unge skal ikke gå og vente på, at en passion pludselig opstår ud af det blå - de skal ud og prøve sig selv af, mener Jamil Mehdi, som er stifter af Mindmover.

Jamil er eminent til at få de unge til at reflektere og hjælpe dem, der har svært ved at sætte ord på deres drømme om fremtiden. Det talent bruger han, når han som foredragsholder og coach besøger skoleelever i hele landet. I studiet har vi også Anna Axelsen, som både er rollemodel og i gang med en videregående uddannelse. Anna er god til at få de unge til at sænke skuldrene, fordi hun selv har taget et par omveje for at nå frem til noget, hun brænder for.

Karina Meinecke

Som formand for Danmarks Vejlederforening og uddannelsesvejleder i København møder Karina Meinecke mange unge mennesker. De unge vil rigtig gerne have gode råd, men unge mennesker vil jo også gerne selv være med til at bestemme, og det er vigtigt at være bevidst om i måden man spørger på, forklarer Karina Meinecke og minder om, at valg af ungdomsuddannelse er en stor ting i de unges liv, fordi det nok er første gang, de selv skal vælge noget, der har så stor betydning for dem.
Men det er også vigtigt at få åbnet snakken om uddannelse noget mere, for det bliver meget hurtigt til ja, nej, ’det gider jeg ikke’ eller ’det er ikke noget for mig.’ Hvis de unge skal lære noget af de ting, de oplever og skal reflektere noget mere, så tror jeg, det er vigtigt at forældre er bevidste om, at det ikke kun handler om ’vil-vil ikke’ med de enkelte uddannelser. Men at det kan være, der er elementer af noget, der kan være interessant, forklarer Karina Meinecke.

Forældre har stor betydning for de unges valg af uddannelse, fordi det er dem, der er tættest på deres børn. Derfor er det også vigtigt, at forældrene føler, de kan tage dialogen om uddannelse ifølge Karina Meinecke. Og derfor vil hun gerne dele sin viden og erfaringer med forældre, så de kan vejlede og støtte deres børn bedst muligt.

Karina medvirker i podcast 1 og 2, som du kan lytte til her på siden og i de fleste podcastapps.

Jamil Mehdi

Som foredragsholder og coach for unge, der har det svært med skolen, selvværdet, familien eller valg af uddannelse, oplever Jamil Mehdi, at rigtig mange har svært ved at udtrykke drømme om, hvad de skal efter folkeskolen. Han mener, at der er alt for lidt fokus på, at erhvervsuddannelserne kan være en god vej til succesoplevelser for mange unge. Og at forældres forventninger og de unges usikkerhed ved ikke at gøre det samme som sidekammeraterne, kan få mange til automatisk at vælge gymnasiet. Også selvom det måske slet ikke er det rigtige for dem.
Derfor opfordrer han forældre til at være nysgerrige på deres børns interesser, drømme og hvad de er dygtige til uden selv at presse på med en agenda om at gå en bestemt vej.

I stedet for at stille spørgsmålet: Hvad vil du gerne være, når du bliver stor? Så spørg hellere: Hvordan vil du gerne være med til at gøre Danmark eller verden til et bedre sted? Så kommer der tit nogle dybe svar. Og tag barnet i hånden og gå ud og besøg de virksomheder og skoler, der tilbyder noget inden for den verden, anbefaler Jamil Mehdi.

Jamil medvirker i podcast 5, som du kan lytte til her på siden og i de fleste podcastapps.

Mads Okking

Som udviklingskonsulent hos Dansk Håndværk har Mads Okking fingeren på pulsen, når det kommer til bygge- og anlægsbranchen, som han mener rummer et stort grønt potentiale. Han har selv tidligere arbejdet som både stenhugger og murer og er som formand for Foreningen for Bevaringshåndværkere optaget af, hvordan håndværksfagenes traditionelle metoder og materialer kan bruges som afsæt til at gøre byggeriet mere grønt i fremtiden. ”Mange af de materialer, man har brugt til traditionelt bygningshåndværk, er bæredygtige og taler lige ind i klimadebatten, og det vil jeg gerne slå på tromme for,” siger Mads Okking.

For Mads Okking er det vigtigt at sprede budskabet om, at de unge har særligt gode forudsætninger for at bidrage konkret til den grønne omstilling med en håndværksmæssig uddannelse. ”Mange unge er virkelig optagede af den grønne omstilling, og de har rigtig gode muligheder for at gøre en forskel for klimaet, hvis de vælger en uddannelse inden for bygge- og anlægsområdet,” fastslår han.

Mads medvirker i podcast 4, hvor han er i studiet med Anna Axelsen, der læser til bygningskonstruktør og Gustav Frank, som er tømrerlærling og naturvejleder.

Rie Thomsen

Rie Thomsen er professor MSO i karrierevejledning fra DPU, Aarhus Universitet – og er samtidig den eneste vejlednings-professor i Danmark. Ifølge Rie er det helt centralt, at der er gode vejledningsaktiviteter i for ALLE unge i skolen og at de unge kommer ud og sonderer terrænet både inden for uddannelse og arbejdsliv i god tid.

”De unge skal ud at opdage verden. Et uddannelsesvalg kan være meget modsætningsfyldt, og det er ikke noget, som klares på en måned eller to dage,” siger Rie Thomsen, der medvirker i podcast 1. ”Det er en længere proces, hvor både lærere, vejledere og forældre skal bruge tid på at undersøge både uddannelser og forskellige arbejdsliv sammen med de unge, give dem mulighed for at reflektere sammen og lære sig selv, hinanden og verden bedre at kende,” tilføjer hun.

Med sin deltagelse i podcasten ”Forældre må godt blande sig” kommer Rie desuden med gode råd til, hvordan man kan snakke om uddannelse med sit barn. Og hvordan man kan undersøge uddannelse og arbejdsliv sammen. "Det bedste er at blive på sin egen banehalvdel, både i forhold til ambitioner på barnets vegne og i forhold til evt. bekymringer. Dette kan blandt andet gøres ved at forholde sig åbent, nysgerrigt, aktivt, lyttende og spørge ind til det, de siger, og til det de har oplevet” lyder det fra Rie Thomsen. ”Forældre må gerne hjælpe med at lave aftaler om praktik og  fx skal der vedhæftes en Studievalgsportfolio til ansøgningskemaet i optagelse.dk. Den kan man hjælpe med på samme måde, som man hjælper med dansk stil og matematik. Forskellen er blot at her sidder den unge suverænt med de svar, der efterspørges. Men det er altid en hjælp med opmuntring og støtte så vejen ind i ungdomsuddannelse opleves tryg og overkommelig.”

Rita Buhl

Er man forælder til et barn, der skal til at vælge uddannelse, bør man fungere som et bolværk, der står solidt fast, tager fra og maner til ro, mener Rita Buhl, lektor og master i vejledning på VIA University College. "Som forælder skal jeg være en modig rollemodel. Det vil sige, at hvis mit barn bliver lidt bævrende og 'Grisling-agtigt', må jeg træde til som Peter Plys og sige, at det nok skal gå," lyder det fra Rita Buhl, der blandt andet har skrevet ’Forældreguiden’, og som er medforfatter på forskningsprojektet ’Udsyn i udskolingen’.

Hun fremhæver, at man som forælder bør omfavne sit barns nysgerrighed og være klar til at bevæge sig ud på ukendt grund. ”Forældrene må selvfølgelig gerne trække på deres egne erfaringer. Men samtidig er det vigtigt, at de er villige til at være nysgerrige sammen med deres børn frem for bare at køre på en normrepeterende landevej uden blik for det, de ikke umiddelbart selv kender så meget til,” siger Rita Buhl, der medvirker i podcastens episode 3.

 
 

Få tips til hvordan du kan tale om uddannelse med dit barn