Tobias og Frederik har fået nyt liv på skolehjemmet

 
 

Nye venner og nemmere ved at komme til tiden og klare det faglige. Frederik Kjærside Brøgger Sørensen og Tobias Svendsen er slet ikke i tvivl om, at skolehjemmet på Herningsholm Erhvervsskole har en stor andel i, at de kan gennemføre deres drømmeuddannelse – industriteknikeruddannelsen.

Der er rundt regnet 100 kilometer til Herning fra Esbjerg, hvor 16-årige Frederik Kjærside Brøgger Sørensen kommer fra. Og cirka lige så langt fra Kragelund ved Vejen, hvor den jævnaldrende Tobias Svendsen er vokset op. Så for dem begge var der lidt langt, da de fandt ud af, at de gerne ville tage industriteknikeruddannelsen, og at det krævede, de tjekkede ind på Herningsholm Erhvervsskole. 

 
 

Derfor var både de og deres forældre glade for at finde ud af, at der fandtes et skolehjem, hvor de kunne bo trygt, få fem måltider om dagen, lære nye mennesker at kende, have daglig voksenkontakt og tilbud om masser af fritidsaktiviteter. "Hvis jeg ikke kunne bo her, skulle jeg op tre timer før for at komme med bus og tog", forklarer Tobias Svendsen.
"Det er tre gange bedre at bo her end at skulle rejse så langt hver dag. Vi bliver vækket af rengøringsdamen hver morgen, og så er det bare op og ud", supplerer Frederik Sørensen.

blockquote Hvis jeg ikke kunne bo her, skulle jeg op tre timer før for at komme med bus og tog (...)
Det er tre gange bedre at bo her end at skulle rejse så langt hver dag. Vi bliver vækket af rengøringsdamen hver morgen, og så er det bare op og ud blockquote2

 
 

De gamle tager sig altid af de nye
De to er blevet roommates og er hurtigt faldet til på skolehjemmet. De ”gamle” tager altid fat i de nye og inddrager dem i fællesskabet, hvor der er både piger og drenge i forskellige aldre og fra forskellige uddannelser.
"Vi sidder tit og hjælper hinanden med lektierne og snakker om, hvad vi laver på skolen. Og der sidder næsten altid flere inde hos os på værelset. Vi sidder og hygger os. Snakker eller ser film. Hverken Frederik eller jeg har været på efterskole, men efter hvad jeg har hørt det, er det den samme stemning", fortæller Tobias Svendsen. Der er også masser af fritidsaktiviteter på skolehjemmet, som der ifølge Tobias og Frederik er rigtig god opbakning til.
"Første onsdag i måneden har vi DGI-huset, hvor vi kan svømme eller tage i fitnesscenter. De andre tre tirsdage kan vi komme ned i en hal, vi låner i to timer, hvor vi kan spille fodbold eller hockey. Og så er der torsdagsbar tre gange om måneden, hvor man kan komme ned og spille pool eller airhockey. Der kan sagtens være 40-50 stykker, og man lærer altid nogle nye mennesker at kende", siger Tobias Svendsen.

 
 

blockquote Vi sidder tit og hjælper hinanden med lektierne og snakker om, hvad vi laver på skolen. Og der sidder næsten altid flere inde hos os på værelset. Vi sidder og hygger os. Snakker eller ser film. Hverken Frederik eller jeg har været på efterskole, men efter hvad jeg har hørt det, er det den samme stemning blockquote2

"Den anden dag var det godt vejr, og så tog vi ud på en boldbane og spillede fodbold og havde sodavand med. Og så sad vi der, til det blev aften og hørte noget musik. Det var bare hyggeligt", tilføjer Frederik Sørensen.

Ikke bare ren hygge
Som mange andre erhvervsskoler har Herningsholm stor fokus på at skabe et godt studiemiljø på hele skolen. Og skolehjemmet er ingen undtagelse. Hyggelige fællesrum, sund og varieret mad og oplæg til sport og masser af socialt samvær på kryds og tværs af grupper er i fokus hver dag.

 
 

Studiemiljøet er dog ikke skabt bare for hyggens skyld. Både Frederik og Tobias mener, stedet er hele grundlaget for, at de kan gennemføre deres uddannelse. Blandt andet har Tobias fået meget hjælp med engelsk af en af aftenvagterne, og de oplever generelt, at personalet – og i øvrigt de andre unge på skolehjemmet – altid er klar til at bakke op og hjælpe, hvis man har brug for det. Begge er vilde med industriteknikeruddannelsen.
"Jeg blev fejedreng i en virksomhed, mens jeg gik i 7. klasse. Og der gik ikke lang tid, før jeg blev tilbudt at få en læreplads som industritekniker, så snart jeg var færdig med folkeskolen. Jeg blev med det samme tændt på idéen og går SÅ meget op i min uddannelse. Jeg har altid kunnet lide matematik, som vi skal bruge meget af. Det er en god fornemmelse, at man laver noget, andre kan bruge", forklarer Tobias Svendsen.
Frederik Sørensen blev inspireret til at blive industritekniker af sin far, der selv er værktøjsmager.

 
 

"Det fede er, at du kan fremstille alle mulige former for ting. Du kan jo lave en hel motor - det er noget, du kan bruge til noget. Og så bliver man altså heller ikke underbetalt", siger Frederik, der drømmer om at komme til at arbejde i en virksomhed, hvor de fremstiller mange forskellige produkter, så hverdagen altid vil være alsidig. Tobias vil derimod gerne læse videre til maskiningeniør eller maskintekniker.
Foreløbigt vil de dog bare fortsætte med at nyde uddannelsen og miljøet på skolen og skolehjemmet. "Her er bare rigtig hyggeligt", bliver de ved med at gentage. 

blockquote Det fede er, at du kan fremstille alle mulige former for ting. Du kan jo lave en hel motor - det er noget, du kan bruge til noget. Og så bliver man altså heller ikke underbetalt blockquote2